top of page
textura-arc-oprimitzada.jpeg

Anuari de la Música 2024: L’auge dels artistes emergents obliga a repensar el sistema

El doble tema central desenvolupa els desafiaments d'una nova escena emergent i d'una llengua i cultura que necessita eines per garantir el seu futur.

_____________


L’ANUARI DE LA MÚSICA és una publicació que editen conjuntament des de fa 23 anys l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) i el grup Editorial Enderrock. Enguany, un dels temes és la polarització causada per l’aparició d’una gran fornada d’artistes emergents.


L’aparició de nous talents ha revitalitzat l’escena musical. Malgrat això, l'anàlisi de l'Anuari destaca que la contractació d’artistes novells recau en només quatre noms, que són la punta de l’iceberg de l’emergència: The Tyets, Figa Flawas, Julieta i Mushkaa.

En aquest sentit, tot i que la programació d’artistes emergents als principals festivals catalans es situa en el 33% —la segona dada més elevada després de la del 2019, abans de la pandèmia, del 38%—, la desaparició dels circuits per foguejar-se a les sales de concerts i la manca d’un acompanyament amb les empreses del sector han obligat a repensar noves eines de suport a l’escena.

L’aparició de nous talents ha revitalitzat l’escena musical. Malgrat això, l'anàlisi de l'Anuari destaca que la contractació d’artistes novells recau en només quatre noms, que són la punta de l’iceberg de l’emergència: The Tyets, Figa Flawas, Julieta i Mushkaa.
La punta de l’iceberg de l’emergència: The Tyets, Figa Flawas, Julieta i Mushkaa.
El gruix dels artistes sovint no troben espais per actuar ni ocupen els cartells de les programacions

Des de l’Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya s'ha engegat una línia de treball per donar suport als artistes emergents que els darrers anys han irromput a l’escena i que, més enllà dels líders del mercat, pateixen moltes dificultats per donar-se a conèixer, no pot accedir amb normalitat a l’escena ni tampoc té espai als mitjans de comunicació —reservats als artistes més populars.


D'aquesta manera, tot i que cada cop estadísticament hi ha més artistes nous als cartells de festivals — cosa que pot fer pensar que gaudeixen de bona salut i exposició—, s'observa que, per desgràcia, aquests no tenen circuits estables per oferir la seva música.


Un nou model de festa major i absència de circuits 

per accedir a l’escena


La publicació posa el focus en la tendència actual de les programacions municipals, que tendeixen a copiar el model dels festivals en dimensió i continguts, provocant un embús en la promoció dels emergents, que històricament trobaven en les festes majors un aparador inicial.


També es detecta el mateix a les sales privades. Des de l'Associació s'han recollit diversos testimonis que assenyalen com els van tancant a poc a poc les portes —fins i tot podent pagar el lloguer—, alegant manca de convocatòria i rendibilitat.


Les polítiques públiques insuficients i l’homogenització de l'escena no facilita la creació de públics


ARC s’ha proposat implicar mànagers, promotors i representants en el suport a la franja emergent per garantir la recuperació de la cadena de valors musical. L'associació apunta que entre els associats es valora que les polítiques de promoció a la música emergent de les institucions públiques són insuficients. Una inèrcia que pot provocar en darrer terme el colapse del sistema. En aquest sentit, alguns membres de l’associació ARC aporten diverses idees per desenvolupar futurs projectes.


A destacar, l’entitat s'ha proposat la creació d'una nova línia de suport públic per acompanyar els artistes que comencen les seves carreres, a través d'un circuit on puguin actuar, facilitant-los així la inserció en el panorama musical.


Una altra de les apostes de l’associació per dotar de finançament alternatiu les empreses ha estat la creació, en col·laboració amb la Cambra de Comerç de Barcelona, d’una borsa de projectes musicals per a inversors. Aquest hub connecta tota mena de projectes i inversors, de manera que poden aportar fons a produccions musicals de qualsevol dimensió mitjançant la transferència de crèdit fiscal, oferint així una nova font de finançament per al desenvolupament dels artistes i projectes. Podeu llegir més sobre aquesta eina fent click a aquest enllaç.



Podeu llegir el resum complert de l'Anuari de la Música 2024 al nostre article,

O bé descarregar la publicació al següent enllaç.


[Textos i imatges extrets de la nota de premsa i l'article elaborat pel Grup Enderrock Edicions SL]

_______________________________________

Comments


bottom of page